نکات مهم جهت مطالعه داوطلبان شرکت در آزمون های نظام مهندسی

با توجه به سؤالات و ابهامات بسیاری از داوطلبان شرکت در آزمون های ورود به حرفه نظام مهندسی ساختمان، گروه آموزشی جوانه با بررسی دفترچه آزمون دوره اخیر نکات مهم زیر را جهت مطالعه داوطلبان ارائه می کند:

۱- وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان سنجش نسبت به برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسان اقدام می­ کند.

۲- آزمون­ها در رشته­ های عمران (محاسبات، نظارت، اجرا)، معماری (طراحی، نظارت، اجرا)، تأسیسات مکانیکی (طراحی، نظارت)، تأسیسات برقی (طراحی، نظارت)، ترافیک، شهرسازی و نقشه ­برداری برگزار می­شود.

۳- با توجه به مصوبات کمیسیون هم ­ارزی رشته ­ها دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی با عناوین متفاوت از رشته­ های اصلی، کارشناسی ارشد و دکتری فاقد مدرک کارشناسی در رشته­ های اصلی و مواردی از این قبیل جهت اطلاع از امکان دریافت پروانه اشتغال بکار در رشته و صلاحیت مورد نظر، از طریق اداره کل راه و شهرسازی استان محل عضویت خود قبل از ثبت ­نام مطمئن گردند.

(رشته ­های اصلی: عمران، معماری، تأسیسات مکانیکی، تأسیسات برقی و نقشه ­برداری)

۴- حداقل سوابق کاری حرفه­ای جهت شرکت در آزمون پس از اخذ مدرک تحصیلی کارشناسی ۳ سال، کارشناسی ارشد ۲ سال و دکترا ۱ سال می ­باشد.

(ارائه مستندات اشتغال و یا سوابق بیمه الزامی نیست. تأیید حداقل سوابق مذکور توسط دو نفر مهندس پایه ۲، ۱ و یا ارشد کفایت می کند.)

۵- اعتبار قبولی در کلیه آزمون­ های نظام مهندسی حداکثر ۴ سال از تاریخ آزمون می باشد. لذا ضروری است قبول­ شدگان در آزمون مذکور در مهلت تعیین شده نسبت به اخذ پروانه اشتغال بکار مهندسی خود اقدام نمایند.

۶- آزمون­ های ورود به حرفه مهندسان در کلیه رشته ­ها فقط در پایه سه برگزار می­ گردد و ارتقاء پایه طبق آئین­ نامه اجرایی قانون و دستورالعمل ­های ابلاغی صورت می­ گیرد.

۷- جهت ثبت­ نام در آزمون ­ها عضویت در نظام مهندسی استان اختیاری است.

۸- ثبت­ نام در آزمون­ ها از طریق سامانه ثبت ­نام به آدرس www.inbr.ir امکان ­پذیر است.

۹- کلیه آزمون­ ها به صورت جزوه باز و کتاب باز می ­باشد.

۱۰- به جز آزمون طراحی معماری که به صورت ترسیمی می ­باشد سایر آزمون­ ها به صورت تستی (۶۰ سؤال با نمره منفی) برگزار می­ گردد.

۱۱- حد نصاب قبولی در آزمون­ ها ۵۰ درصد می ­باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *