معرفی کتاب

When

انتخاب زمان مناسب برای شروع و حتی پایان انجام هرکاری، از مهمترین نکاتی است که برای موفقیت در کارهایمان باید به آن توجه کنیم. چه بسیارند تصمیمات مهمی که در زمان نامناسب اجرایی شدند و حاصلی جز اتلاف وقت و انرژی برای­مان نداشته­ اند و به دلیل بی سرانجامی، اعتماد به نفس ما را خدشه دار کرده ­اند و چه بسیار کارهایی که علی رغم شروع خوب، در زمانی نامناسب به آنها خاتمه دادیم تا باعث شود از پایانش نیز احساس بدی داشته باشیم.

کتاب ” کی (when)” نوشته دنیل اچ پینک (Daniel. H. Pink) امریکایی است که کتابش از پرفروش ­ترین کتاب­ های آمازون، نیویورک تایمز، وال استیریت ژورنال و واشنگتن پست به حساب می­ آید.کتاب بخش­ های مختلفی دارد، اما آنچه باعث شده این کتاب را به شما معرفی کنیم، دغدغه مشترک مخاطبان ماست، مخاطبانی که قصد شرکت در آزمون­ های نظام مهندسی را دارند. از آن­جایی که شرط اول امکان حضور در جلسه آزمون­ های نظام مهندسی و اخذ پروانه اشتغال به کار، گذشتن حداقل سه سال از مدرک تحصیلی لیسانس می­باشد، اغلب داوطلبان این آزمون یا دارای شغل هستند و یا با توجه به شرایط سنی­شان، مشغله ­هایی دارند که اختصاص دادن زمان­ زیاد برای مطالعه منابع آزمون­ های نظام مهندسی، برایشان کار مشکلی است.

شما در این کتاب می ­آموزید هرکاری را در چه زمانی از شبانه­ روز  انجام دهید، از پرداختن به چه کارهایی دست بکشید و مهم تر این­که بعد از گذراندن نیمی از روز، چگونه انرژی­تان را برگردانید تا بتوانید از زمان­ های به ظاهر مرده شبانه­ روز بهترین بهره را ببرید.

از نکات قابل توجه در این کتاب اشاره نویسنده به افزایش انرژی و قدرت ذهن در بعدازظهر و نزدیک غروب آفتاب است، زمانی که شاید بسیاری از مخاطبان ما زمان آزادشان محسوب می­شود و می­ توانند با استفاده از تکنیک ­های این کتاب انرژی لازم را بدست آورده و با برنامه ­ریزی صحیح، بازدهی روزانه خود را افزایش دهند.

در یکی از قسمت­ های کتاب نویسنده تاکید می­کند که اگر در بعد از ظهرها، مدت زمان طولانی روی کارمان تمرکز کنیم، هدف از انجام آن کار را فراموش می­کنیم و انگیزه­ مان برای ادامه آن کار کم می­ شود. نویسنده با دلایل علمی نشان می­دهد قرار دادن زمان ­های کوتاه استراحت در بین فعالیت­ های عصرانه تمرکز ذهن و بازدهی آن­را به میزان چشمگیری افزایش می­دهد.

در این کتاب همچنین در مورد وعده­ های غذایی و خوراکی­ هایی صحبت شده که می­ توانند در افزایش کارایی شما تاثیر بسزایی بگذارند. به عنوان نمونه در قسمتی از کتاب نویسنده بیان می­کند تحقیقات علمی­اش، ثابت می­کند خوردن یک فنجان کاپوچینو دقیقا قبل از یک خواب کوتاه بیست دقیق ه­ای عصرانه، در بالا رفتن توان و انرژی شما برای از سرگیری فعالیت­ های روزانه ­تان نقش باورنکردنی ایفا می­کند. (البته توصیه بنده این است در صورت مصرف داروهای آرام­بخش، در مورد خوردن کاپوچینو و مواد کافئین­ دار حتما با پزشک­تان مشورت کنید)

یکی از مفیدترین قسمت­ های این کتاب بخشی است که در آن نویسنده راهکارهایی را به ما پیشنهاد می­ دهد تا با به­ کارگیری آن ها، شروع قوی و امیدوارکننده­ای در آغاز فعالیت­ های جدیدمان داشته باشیم. مثلا نویسنده توصیه می ­کند طوری برنامه ریزی کنید تا کارهای بزرگ و مهم زندگی­تان را در غالب گروه یا حداقل در کنار شخصی دیگر آغاز کنید. جمله کلیدی کتاب در این بخش این است : “با هم شروع کردن خیلی از مشکلات شروع هرکاری را حل می­کنه”.

پس به عنوان مثال اگر تصمیم دارید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید، یا مثلا زبان جدیدی را یاد بگیرید حتما با یکی از دوستان­تان که هدفی مثل شما دارد صحبت کنید و ساعاتی در هفته را برای تبادل مطالبی که فراگرفته­ اید در نظر بگیرید. تجربه ما نیز نشان می­ دهد این کار باعث افزایش چشمگیر انگیزه شما می­ شود و همچنین عامل بسیار مهمی است برای عمق بخشیدن به مطالبی که تاره فراگرفته­ اید.

در این کتاب همچنین در مورد اواسط و انتهای انجام کارها نیز صحبت شده. مثلا در مورد نحوه بدست آوردن انرژی مضاعف در اواسط انجام هرکاری نویسنده توصیه می­ کند ” با خودت حرف بزن. تصور کن از برنامه­ ات یا رقبات عقب افتادی ولی خیلی خیلی کم! جوری که اگه کمی بجنبی رسیدی.”  این جمله آخر که به خودتون میگید به زعم نویسنده شبیه روشن کردن مجدد شعله هیجانی توست و می­تونه شما را به شکل قابل توجهی از برنامه­ هاتون جلو بندازد.

تو این کتاب در مورد زمان­ های پایانی انجام هرکار نیز صحبت­ های جالبی گفته شده. نویسنده با آوردن نتیجه تحقیقاتی بیان می­کنه سال­ های آخر هر دهه از عمر سال­ های عجیبی هستند. مثل اینکه آمارها نشون میده موفقیت افراد تو سن­ های ۲۹، ۳۹ و ۴۹ بیشتر از سال­ های آخر هر دهه است و البته این رو هم میگه که خودکشی توی سال­ های آخر هر دهه بیشتر از بقیه سال­ هاست. پس به اهمیت قسمت­ های پایانی هرکاری واقف باشید و بدونید بد عمل کردن تو این قسمت­ ها اعتماد به نفس شما را نشانه می­ گیرد.

متاسفانه در سال­ های اخیر تیترهایی مانند موفقیت و مدیریت زمان و … روی محصولات و کتاب­ های نازلی قرار گرفته که باعث شده بسیاری از خوانندگان در برابر چنین کتاب­ هایی حساس شوند و انگیزه­ای برای مطالعه­ شان نداشته باشند. اما این کتاب، از جمله کتاب­ هایی است که رویکرد علمی آن در خصوص مدیریت زمان به احتمال زیاد برای شما نیز مفید واقع خواهد شد تا بتوانید با مهندسی کردن زمان ­های آزادتون به بالاترین بهره دست یابید.

توصیه اول ما مطالعه کامل کتاب هست ولی در صورتی که در حال حاضر فرصت کافی برای مطالعه کامل این کتاب را ندارید می ­توانید فایل صوتی بسیار خوبی از خلاصه این کتاب را در یک ساعت گوش کنید.

خرید اینترنتی

نشر نوین برای خرید کتاب کلیک کنید
خرید تلفنی خانه کتاب پیدایش ۰۲۱۲۲۵۵۴۵۹۳
فایل صوتی خلاصه کتاب گوینده: علی بندری برای شنیدن فایل صوتی کلیک کنید

 

 برای مشاوره، کسب اطلاعات بیشتر دوره ها و پکیج های آموزشی با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید:

۰۳۱-۳۷۷۸۲۶۶۷

 

صفحه اینستاگرام:

کانال تلگرام: