قبولی در آزمون طراحی معماری

قبولی آزمون طراحی معماری

اولین مرحله برای دریافت پروانه اشتغال به کار در زمینه طراحی معماری، شرکت در آزمون ورود به حرفه طراحی معماری می باشد.

قبولی در آزمون طراحی معماری به دلیل گستردگی مطالب بالا و مباحث عملی در زمان محدود، با چالش های بسیاری برای مهندسین همراه می باشد و آمادگی برای این آزمون نیازمند برنامه ریزی بسیار دقیق و تمرین مداوم است که ما در این مقاله به طور کامل نکات مربوط به آزمون طراحی معماری را برای قبولی شما داوطلبین گرامی توضیح خواهیم داد.

با انتخاب روش درست طراحی و تحلیل صحیح سوال در کنار تمرین اصولی در این آزمون، نمره ی قبولی را کسب خواهید کرد. در ادامه همراه ما باشید تا نکات مهم و مورد نیاز را برای قبولی در آزمون طراحی معماری برای شما داوطلبین گرامی توضیح دهیم.

چه افرادی می‌توانند در آزمون طراحی معماری نظام‌ مهندسی شرکت کنند؟

قبولی آزمون طراحی معماری

برای شرکت در آزمون طراحی معماری باید حداقل ۳ سال از اخذ مدرک کارشناسی یا حداقل ۲ سال از تاریخ اخذ مدرک کارشناسی ارشد یا حداقل ۱ سال از اخذ مدرک دکترا گذشته باشد.

توجه کنید که برای اثبات سوابق کاری عملا به سابقه بیمه یا مدرک خاصی نمی باشد. پس در نتیجه نباید نگران اثبات سوابق کار حرفه ای بود.

وزارت راه و شهرسازی در اجرای مواد ۱۱، ۲۱، ۲۶ و ۲۸ آیین‌نامه اجرائی قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان با همکاری سازمان سنجش و آموزش کشور، سالیانه در چند مرحله نسبت به برگزاری آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان، در تاریخ‌های مشخص‌شده اقدام می‌نماید و شما می‌توانید پس از تائید صلاحیت از طریق سامانه ثبت‌نام سازمان مقررات ملی ساختمان در آزمون طراحی معماری شرکت کنید.

چگونه در آزمون طراحی معماری قبول شویم؟

از مهمترین دلایل عدم موفقیت در آزمون طراحی معماری نظام مهندسی، عدم مطالعه و تمرین صحیح (ضوابط معماری، تکنیک های اتود، طراحی پلان، نما، برش و …) می باشد.

شما برای قبولی در آزمون طراحی معماری نیازمند برنامه ریزی دقیق و حل آزمون های سال های گذشته می باشید. کسب مهارت طراحی با حل آزمون های سال های گذشته و انجام تمرین به دست می آید. همچنین حل این آزمون ها می تواند کمک قابل توجهی به مدیریت درست زمان در جلسه ی آزمون به شما کند و پیدا کردن نقاط ضعف شما فقط با حل آزمون ها و تمرین طرح ها ممکن می باشد.

مراحل تحلیل و بررسی سوال های آزمون طراحی معماری در آزمون

در ابتدا خواندن دقیق صورت سوال و بررسی دقیق و تحلیل موارد خواسته شده یکی از مهم ترین مراحل برای شروع حل سوال می باشد و سپس باید در کمترین زمان بدون اتلاف وقت اسکیس بزنند.

در نظر گرفتن جوانب مختلف طراحی مثل جانمایی پارکینگها، بررسی و رسم دقیق دسترسی‌ها و ابعاد فضا در طبقات، محل قرارگیری نورگیرها به‌شکل صحیح بسیار مهم می باشد. اشتباهات و یا فراموشی در بررسی و رسم این موارد می تواند در کل روند رسم تاثیر گذار باشد و باعث عدم تخصیص نمره ی مورد نیاز به طرح شما گردد.

کیفیت ترسیم در آزمون طراحی معماری بسیار مهم می باشد و استفاده از شابلون و ابزارهای مورد نیاز به بالا رفتن کیغیت ترسیم شما کمک ویژه ای خواهد کرد.

داوطلبین عزیز باید در جلسه آزمون، با دقت کامل سوال را خوانده و زیر نکات مهم آن خط بکشید. پس از آن یک مقطع شماتیک با کدهای ارتفاعی داده شده به صورت دستی ترسیم نمایید و یک کاغذ شطرنجی شده ۵ سانتی متر در ۵ سانتی متر یا همان آکس بندی مورد نیاز ستون ها را در زیر کاغذ پوستی قرار دهید و شروع به طراحی پلان پارکینگ و جانمایی خودروها به تعداد خواسته شده نمایید.

پس از اتمام چیدمان خودروها و دستگاه پله و آسانسور نوبت به طراحی پلان های بعدی می باشد. با دقت به نورگیری های زمین و نیاز به پاسیو، تمامی فضاها را در محدوده داده شده با توجه به نیازهای خواسته شده سوال آزمون چیدمان کنید.

منابع آزمون طراحی معماری کدام است؟

  • مبحث سوم (حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق) ویرایش ۱۳۹۵
  • مبحث چهارم (الزامات عمومی ساختمان) ویرایش ۱۳۹۶
  • مبحث پانزدهم (آسانسورها و پلکان برقی)، (فقط ضوابط مربوط به طراحی) ویرایش ۱۳۹۲
  • مبحث هجدهم (عایق‌بندی و تنظیم صدا) ویرایش ۱۳۹۶
  • مبحث نوزدهم (صرفه‌جوئی در مصرف انرژی ) ویرایش ۱۳۹۹
  • مبانی طراحی معماری
  • جزئیات اجرائی ساختمان
  • ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت – ویرایش سوم ۱۳۹۹

آزمون طراحی معماری شامل چه سوالاتی می باشد؟

قبولی آزمون طراحی معماری

سوالات آزمون طراحی معماری نظام مهندسی شامل یک سؤال اصلی در مورد طراحی یک بلوک مسکونی ۳ یا ۴ طبقه و نیز یک سؤال فرعی می باشد.

سؤال فرعی که سال اول آزمون می باشد موضوع متغیر دارد و  شامل طراحی جزئیات ساختمانی، قسمتی از وال سکشن یا نمونه طراحی سقف شیبدار بوده است. در سؤال اصلی محدوده طراحی در زمینهای شیبدار، صاف و یا دارای یک موقعیت خاص برای طراحی رمپ پارکینگ مدنظر است.

سوال اصلی که در مورد طراحی یک بلوک مسکونی ۳ یا ۴ طبقه می باشد و موارد زیر را از داوطلبین درخواست می کند:

پلان زیرزمین با فضاهایی مانند توقفگاه (محل پارک خودرو یا همان پارکینگ) ، تاسیسات یا موتورخانه، انباری،سرایداری. پلان همکف یا پیلوت با در نظر گرفتن فضاهایی مانند ورودی،لابی ، واحد مسکونی، واحدتجاری، واحد اداری و مثلا بانک. پلان طبقات مسکونی که یا به صورت تیپ یکسان یا متغیر هستند و به عنوان مثال طبقه اول دو واحد مسکونی دو خوابه و یک خوابه و طبقه دوم سه واحد مسکونی یک خوابه.

هر قسمت از سؤالات فوق دارای امتیازات مخصوص به خود می باشد. مثل ترسیم پلان زیرزمین، طبقه همکف، اول و دوم و یا پلان تیپ طبقات. کلیه ترسیمات انجام‌شده در هر طبقه از ریز نمراتی تشکیل‌ شده است.

رعایت ضوابط و مقررات ملی ساختمان، توجه به خواسته های طراح، رعایت الزامات و طراحی معمارانه از اصول کلی برای اخذ نمره قبولی در آزمون طراحی نظام مهندسی می باشد.

مهم: هر برگه داوطلب توسط سه کارشناس بصورت مستقل و جداگانه امتیاز داده می‌شود و حد نصاب قبول در آزمون طراحی معماری ۵۰ در صد کل آزمون مربوطه می باشد.

دوره قبولی آزمون طراحی معماری جوانه شامل چیست؟

در راستای برنامه ریزی و قبولی در آزمون رشته ی طراحی معماری گروه آموزشی جوانه با سابقه ۷ ساله در ارائه دوره های آمادگی آزمون نظارت و اجرا رشته های معماری و عمران واستقبال بی نظیر شما مهندسین گرامی شروع به برگزاری دوره های آزمون طراحی معماری به صورت آنلاین با اساتید حرفه ای کرده است.

در این دوره ما شما را با ضوابط طراحی معماری و تحلیل صحیح سوالات آشنا خواهیم کرد. همچنین تکنیک های اتود اولیه طرح و انتقال طرح به شیت های اصلی و همچنین تکمیل اصولی طرح ها که از چالش های مهندسین در جلسات آزمون می باشد را در این دوره به طور کامل به تمرین می کنیم و آموزش خواهیم داد.

در این دوره طرح ها توسط استاد مربوطه کرکسیون می شود و اتود زدن روی طرح های شما آموزش داده و تمرین می شود.

برای قبولی در این آزمون حتما نیازمند طی کردن این مسیر مهم با برنامه ریزی دقیق و استفاده از تجربه ی اساتید با تجربه که در این مسیر همراه شما خواهند بود هستید.

در این ویدیو آقای مهندس سوقندی، مدرس دوره طراحی معماری جوانه، به طور کامل این دوره را با جزییات توضیح می دهند.

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر جهت دوره آمادگی قبولی آزمون طراحی معماری، با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید و یا شبکه های اجتماعی جوانه را دنبال کنید:

۰۳۱-۳۷۷۸۲۶۶۷

کانال تلگرام:

صفحه اینستاگرام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *