چگونه در آزمون نظام مهندسی قبول شویم؟

nezam mohandesi

قبولی در آزمون نظام مهندسی یکی از شرایط دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی است. در این مقاله، به معرفی پروانه اشتغال، شروط صدور، صلاحیت‌ها، قوانین، زمانبندی و منابع اصلی آزمون نظام مهندسی می‌پردازیم.

همچنین بررسی کارآمدترین روش برای قبولی در این آزمون را برای شما توضیح می دهم.

پروانه اشتغال چیست و چه مزیتی دارد؟

بسیاری از امور فنی بخش‌های ساختمان و شهرسازی زیر نظر وزارت مسکن و شهرسازی انجام می‌گیرند. طبق ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی در امور فنی زیر نظر وزارت مسکن و شهرسازی، مستلزم تایید صلاحیت حرفه‌ای آن‌ها است. پروانه اشتغال به کار، سندی رسمی است که صلاحیت حرفه‌ای اشخاص برای فعالیت در امور مذکور را تایید می‌کند.

پیش نیازهای دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی چه هستند؟

ghabooli dar nezam mohandesi

پیش‌نیازهای اصلی ارائه درخواست برای صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی (ورود به حرفه یا پایه سه) عبارت هستند از:

دارا بودن مدرک کارشناسی، ارشد یا دکتری رشته‌های اصلی یا مرتبط و همچنین گذشتن ۳ سال از تاریخ دریافت مدرک برای دارندگان مدرک کارشناسی، ۲ سال برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و ۱ سال برای دارندگان مدرک دکتری یا داشتن سابقه ی کار با مدت زمان فوق.

توجه کنید که برای اثبات سوابق کاری عملا به سابقه بیمه یا مدرک خاصی نمی باشد. پس در نتیجه نباید نگران اثبات سوابق کار حرفه ای بود.

گواهی قبولی در آزمون نظام مهندسی

بعد از قبولی در آزمون، برای دریافت پروانه اشتغال، متقاضی باید فتوکپی مدارکی نظیر کد اقتصادی، فیش بانکی پرداخت عوارض، مدرک عضویت در سازمان نظام مهندسی و مدارک هویتی خود را به همراه کاربرگ درخواست صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی به سازمان نظام مهندسی استان خود ارسال کند.

آزمون نظام مهندسی چیست و شامل چه رشته هایی می شود؟

آزمون نظام مهندسی، معیاری برای تایید صلاحیت علمی متقاضیان دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی است. این آزمون توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان و با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود. در صورت قبولی در آزمون ورود به حرفه مهندسی، گواهی سابقه کار(نیاز به بیمه نمی باشد) و مدارک تحصیلی مرتبط، امکان دریافت پروانه اشتغال به کار پایه سه برای متقاضی فراهم خواهد شد.

رشته‌های عمران، معماری، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی، شهرسازی، نقشه‌برداری و ترافیک، رشته‌هایی هستند که امکان شرکت در آزمون نظام مهندسی را دارند ولازم به ذکر است که رشته‌های اصلی مهندسی ساختمان و برای برخی از رشته‌ها، در چند صلاحیت برگزار می‌شود.

صلاحیت های آزمون نظام مهندسی کدام هستند؟

nezam mohandesi omran

صلاحیت، معیاری برای تعیین تخصص فرد در اجرای امور فنی رشته‌های اصلی مهندسی ساختمان است. برخی از رشته‌های آزمون نظام مهندسی در چند صلاحیت برگزار می‌شوند. رشته صلاحیت‌های آزمون ورود به حرفه مهندسی عبارت هستند از:

رشته ی عمران:

نظارت، محاسبات و اجرا

طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان

ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی

رشته ی معماری معماری:

طراحی، نظارت و اجرا

رشته ی تاسیسات مکانیکی:

طراحی، نظارت و اجرا

رشته ی تاسیسات برقی:

طراحی، نظارت و اجرا

رشته ی شهرسازی

رشته ی نقشه ‌برداری

رشته ی ترافیک

 

نکته ی مهم : آزمون ورود به حرفه رشته ی عمران و معماری در صلاحیت اجرا و نظارت و محاسبات در سه آزمون جدا برگزار می شود بدین معنی که برای دریافت هر کدام از صلاحیت ها به صورت جداگانه باید در آزمون شرکت کنید.

اما در آزمون های تاسیسات مکانیکی و برقی صلاحیت های نظارت و اجرا با قبولی در یک آزمون و صلاحیت طراحی در یک آزمون جدا انجام و کسب می شود.

در آزمون های شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک فقط یک آزمون برای دریافت صلاحیت انجام می گیرد.

معیار قبولی آزمون نظام مهندسی چیست؟

شرکت‌کنندگان آزمون نظام مهندسی با ارائه پاسخ صحیح به حداقل ۵۰ درصد از سوالات می‌توانند گواهی قبولی در آزمون را دریافت کنند. البته این حدنصاب برای رشته عمران صلاحیت‌های «طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان» و «ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی»، ۶۰ درصد است. توجه داشته باشید که هیچ محدودیتی در تعداد افراد قبول شده در آزمون نظام مهندسی وجود ندارد و تمام شرکت‌کنندگان می‌توانند قبول یا مردود شوند.

منابع آزمون های ورود به حرفه یا نظام مهندسی چیست ؟

دغدغه ی بسیاری از داوطلبین دریافت آخرین منابع آزمون های ورود به حرفه در رشته های عمران و معماری، مکانیک و برق و … می باشد . در لینک زیر دقیق ترین و به روزترین منابع را در هر زمان می توانید مشاهده بفرمایید.

((مشاهده به روز و کامل منابع تمامی رشته ها))

در اینجا مقاله فقط منابع رشته ی عمران نظارت نوشته شده و رشته ها و صلاحیت های دیگر را به طور کامل از لینک مشاهده بفرمایید.

  •  قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آئین‌نامه‌های اجرائی آن (۱۳۹۰) و تصویب نامه شماره ۱۶۰۲۷۷/ت۵۲۶۶۰ ه‌ مورخ ۵/۱۲/۹۴ هیات وزیران در مورد اصلاح موادی از آئین‌نامه اجرایی قانون (کلیک کنید) و نظامنامه رفتار حرفه ای اخلاقی در مهندسی ساختمان
  • مبحث دوم: نظامات اداری (ویرایش ۱۳۸۴)
  • مبحث پنجم: مصالح و فرآورده‌های ساختمانی (ویرایش ۱۳۹۶)
  • مبحث ششم: بارهای وارد بر ساختمان (ویرایش ۱۳۹۸)
  • مبحث هفتم: پی و پی‌سازی (ویرایش ۱۴۰۰)
  • مبحث هشتم: طرح و اجرای ساختمان‌های با مصالح بنایی (ویرایش ۱۳۹۸)
  • مبحث نهم: طرح و اجرای ساختمان‌های بتن‌آرمه (ویرایش ۱۳۹۹)
  • مبحث دهم: طرح و اجرای ساختمان‌های فولادی (ویرایش ۱۳۹۲) به همراه غلط نامه (کلیک کنید)
  • مبحث یازدهم: طرح و اجرای صنعتی ساختمان (ویرایش ۱۴۰۰)
  • مبحث دوازدهم: ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا (ویرایش ۱۳۹۲)
  • مبحث نوزدهم: صرفه‌جوئی در مصرف انرژی (ویرایش ۱۳۹۹)
  • مبحث بیست و یکم: پدافند غیرعامل (ویرایش ۱۳۹۵)
  • مبحث بیست و دوم: مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها (ویرایش ۱۳۹۲)
  • آئین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله: استاندارد ۲۸۰۰ (ویرایش چهارم) و اصلاحیه مربوطه  و پیوست ششم
  • راهنمای جوش و اتصالات جوشی در ساختمان‌های فولادی (بخش‌های نظارت و اجرا)- (ویرایش ۱۳۹۰)
  • استاتیک، مقاومت مصالح، تحلیل سازه‌ها و طراحی سازه‌های فولادی و بتنی (در حد اطلاعات دانشگاهی)
  • روش ها و جزئیات اجرایی ساختمان*
  • مکانیک خاک، گودبرداری، پی سازی و سازه های نگهبان*
  • مقررات، قوانین و ضوابط حقوقی و انتظامی مرتبط با ساخت و سازها *
  • قراردادها و شرایط عمومی و خصوصی مرتبط با انواع قراردادها و پیمان ها

* برای موارد ذکر شده منابع معتبر علمی و حرفه ای موردنظر بوده و منبع خاصی معرفی نمی‌گردد.

تذکر ۱: منظور از مباحث، مباحث مقررات ملّی ساختمان می‌باشد.

تذکر ۲: در صورت تناقض بین مباحث مقررات ملّی ساختمان و سایر مدارک فنی و یا کتاب های راهنمای مباحث، مباحث مقررات ملّی ساختمان ملاک عمل خواهد بود.

تذکر ۳: به غیر از ویرایش‌های یاد شده در مباحث مقررات ملّی ساختمان اشاره شده در فوق، برای سایر مدارک و منابع فنی اعلام شده آخرین نسخه معتبر ملاک عمل خواهد بود.

تذکر ۴: به همراه داشتن جداول پروفیل‌های ساختمانی در جلسه‌ی آزمون الزامی است.

تذکر ۵: در صورت وجود راهنما برای مباحث مقررات ملی ساختمان اشاره شده در موارد فوق این راهنما هم جز مواد آزمون محسوب می شود.

اعتبار قبولی آزمون نظام مهندسی چند سال است؟

در صورت قبولی متقاضیان در آزمون ورود به حرفه مهندسی، قبولی آن‌ها به مدت سه سال پس از تاریخ آزمون اعتبار خواهد داشت. به این ترتیب، متقاضیان باید در این بازه، برای دریافت پروانه اشتغال به کار خود اقدام کنند. البته توجه داشته باشید که اگر متقاضی در هنگام ثبت نام آزمون، فاقد شرایط لازم (تحصیلی و تجربی) باشد، قبولی او هیچ اعتباری نخواهد داشت.

بعد از قبولی در آزمون نظام مهندسی چه باید کرد؟

در صورت عدم عضویت در نظام مهندسی، بعد از قبولی در آزمون نظام مهندسی، ابتدا باید به عضویت این سازمان درآمد. مرحله بعد (پس از تایید عضویت)، ارسال مدارک مورد نیاز (گواهی قبولی، مدارک تحصیلی، مدارک هویتی و سابقه کار) به سازمان نظام مهندسی برای صدور پروانه اشتغال به کار است.

نکته : توجه شود که برای ارسال سابقه کار نیاز به سابقه ی بیمه نمی باشد.

نحوه ی ثبت نام در آزمون ورود به حرفه چگونه می باشد؟

گروه آموزشی جوانه به صورت اختصاصی کلیه ی مراحل ثبت نام را با جزییات کامل در ویدیو زیر آموزش داده است.

((ویدیوی کامل ثبت نام در آزمون نظام مهندسی ))

چگونه در آزمون نظام مهندسی قبول بشویم ؟

آزمون نظام مهندسی ساختمان، یک آزمون چهار گزینه‌ای و کتاب باز است. البته کتاب باز بودن این آزمون به معنای سادگی آن نیست. در اغلب موارد، آزمون‌های کتاب باز یا از سطح دشواری بالا برخوردار هستند یا منابع آن‌ها به قدری زیاد است که یافتن پاسخ یا راه حل صحیح، نیاز به صرف زمان زیادی دارد. کسب مهارت تست زنی نیز می‌تواند باعث افزایش احتمال قبولی شما شود.

پس قبولی در آزمون نظام مهندسی نیازمند تسلط کافی و مدیریت درست زمان می باشد. تسلط کافی به معنای حفط جزییات نمی باشد چون با توجه به گستردگی مطالب این کار امکان پذیر نمی باشد اما تسلط به مباحث برای پیدا کردن سوال الزامی است .

از این‌رو، در حین آمادگی برای آزمون نظام مهندسی به جای حفظ کردن مطالب، تمرکز خود را بر روی درک مطلب بگذارید.

اهمیت مدیریت زمان از تسلط به مباحث کمتر نمی باشد چون بسیاری از مهندسین عزیز در زمان آزمون نمی توانند به تعداد سوالات مورد نیاز برای قبولی جواب دهند .

حل نمونه سوالات و شبیه سازی دقیق آزمون های سال های گذشته مهمترین تمرین برای بهبود مدیریت زمان در جلسه ی آزمون می باشد .

بدون حل کردن تست و نمونه آزمون های سال های قبل امکان قبولی در آزمون بسیار مشکل می باشد .

راهکار قبولی

اغلب داوطلبان آزمون های نظام مهندسی با توجه به شرایط کاری از کمبود زمان و همچنین خستگی حضور در کلاس های آموزشی گلایه دارند که این امر، در پایین آمدن بازدهی کلاس ها برای شرکت کنندگان بی تاثیر نیست. آموزشگاه جوانه با بیش از ۸ سال سابقه در برگزاری دوره های آمادگی آزمون نظام مهندسی، اقدام به تهیه فیلم های آموزشی منابع آزمون های نظام مهندسی کرده است. پکیج آمادگی آزمون نظارت و اجرا رشته معماری توسط اساتید گروه آموزشی جوانه، مهندس سیاوش بهره دار، مهندس علی سعیدی ریزی، مهندس احمدرضا برومند پور و مهندس افشار واعظ توکلی تهیه گردیده است.

هم اکنون شما میتوانید ۲۰ ساعت آموزشهای رایگان بند به بند مباحث با حل سوال را در این لینک ها ی زیر برای رشته های عمران و معماری مشاهده فرمایید.

(( ۲۰ ساعت ویدیو آموزشی رشته ی عمران ))

(( ۲۰ ساعت ویدیو آموزشی رشته ی معماری))

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر جهت خرید پکیج های آموزشی رشته های عمران، معماری، با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید و یا شبکه های اجتماعی جوانه را دنبال کنید:

۰۳۱-۳۷۷۸۲۶۶۷

کانال تلگرام:

صفحه اینستاگرام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *